Sommarsporter

sports

Att utöva en sport på sommaren är inte bara ett sätt att umgås och ha roligt med nära och kära utan även ett sätt att bygga muskler och förbränna fett. Genom att slå ihop nytta och nöje blir sommarens sporter både underhållande och bra för kroppen.

Vilken sport man ska välja beror lite på vilka muskelgrupper man vill träna samt hur viktigt det är att bränna kalorier.

Beachvolley

En av de mest populära sommarsporterna är beachvolley. Eftersom planerna ofta ligger nära vatten blir en timmes beachvolleyboll ofta ett slags avbrott i en heldag med sol och bad på beachen. Eftersom denna sport utövas i sanden är det betydligt jobbigare än vanlig volleyboll vilket gör att energiförbrukningen är hög, ca 430 kcal i timmen. Sporten är alltså bra för de som vill bygga kondition eller bränna kalorier. De som vill bygga muskler får välja en sport närmare vattnet.

Paddling

De som ror eller paddlar och gör detta med rätt metod får en mycket komplett muskel- och konditionsträning. Allt för många använder bara armarna men i rodd ska både armar, mage och rygg användas och därmed blir det många tränade muskelgrupper. En timmes paddling i normal takt beräknas förbränna ca 310 kcal.

Fotboll

Att under sommaren spela lite fotboll med polarna mest på skoj är en mycket bra träning, framför allt så kan du förbättra eller underhålla din kondition. Under korta perioder i en match så högpresterar du intensivt när du springer vilket innebär att du bör träna ben då dessa muskler använd relativt mycket under en match.

Simning

Simning är än mer helkroppsträning än paddling. Det är även mycket skonsamt mot kroppen eftersom rörelserna blir så mjuka i vattnet. Genom simning tränas en mängd muskelgrupper med fokus på armar, mage och ben. Den som inte simmat på länge och tränar en timme kommer definitivt märka att träningsvärken dagen efter berättar om vilka muskelgrupper som tränas mest. Dessutom har en timmes simning förbränt ca 370 kcal.

Segling

Segling är inte speciellt konditionstränande eller fettförbrännande. En timme förbränner knappt 190 kcal. Den stora fördelen med att segla är istället att man tränar upp balansen. De som vill ha lite mer utmaning kan välja vindsurfing som både är svårare balansmässigt och förbränner fler kalorier.